Stadsbestuur verhuist Hazegras-meisjes naar Hangaar1

Het Oostends stadsbestuur is van plan om de meisjes van plezier van het Hazegras een nieuw onderkomen te geven in Hangaar 1. De dames en meiden moeten namelijk ophoepelen om de nieuwe bouwprojecten op het Hazegras op te waarderen.
Enerzijds moeten de dames ophoepelen om een bouwproject te kunnen opwaarderen, anderzijds worden ze 100 meter verder opnieuw ingezet om.. een bouwproject te kunnen opwaarderen en in te kaderen. 
Voor het concept ging burgemeester Johan Vande Lanotte de mosterd halen in het Antwerpse megabordeel Villa Tinto.

Hangaar1 wordt herleid tot een nieuw bouwproject, de Vzw Oostendse Oosteroever blijft zich verbazen over de nauwe banden tussen het stadsbestuur en de vastgoed lobby. De bouwkoorts blijft stijgen.

Waarom kan Hangaar1 niet terug een openbare functie krijgen vraagt de vzw zich af, het is bijvoorbeeld een mogelijke locatie voor een maritiem museum -met of zonder  Noordzeeaquarium.

 

Vande Lanotte en De Wever samen ‘op stap’ in rosse buurt. (GVA-10 sept-2016)


Een goed jaar geleden gingen Johan Vandelanotte en Bart De Wever samen op stap in de rosse buurt van het Antwerpse Schipperskwartier. Doel van het werkbezoek was het concept megabordeel bekijken en evalueren.

Toen al was Vande Lanotte blijkbaar op zoek naar een oplossing voor de dames van plezier uit de Hazegraswijk. Die moeten er weg om de wijk ‘op te waarderen’ want er komen nog maar eens appartementen bij. Nu komt dus aan het licht dat men de te restaureren Hangaar 1 in een woonproject wil omtoveren, inclusief megabordeel.
Komen er nog andere entiteiten zoals bv. handelszaken en/of appartementen naast de vele peeskamertjes? We vermoeden van wel, om Hangaar 1 volledig te vullen met hoertjes zouden ze anders met busladingen tegelijk moeten geïmporteerd worden. En aangezien het stadsbestuur al jarenlang kampt met hevige bouwkoorts, veroorzaakt door een infectie met appartementitis, ligt het eigenlijk voor de hand wat de plannen zijn.

Hoever staan de plannen al?

In de gemeenteraad van 27/11/17 wilden noch schepen Martine Lesaffre noch burgemeester Vande Lanotte antwoorden op die vraag.

Maar laat ons zeggen dat de plannen in de hoofden van de hoofdrolspelers reeds volledig af zijn. Het stadsbestuur zal na publicatie van dit artikel misschien even met een rookgordijn willen schermen en zeggen dat er nog niet echt iets concreet is.
Of dat er enkel een voorstel geweest is van een bouwbedrijf om iets te doen met Hangar1  en dat er een adviseur aangeduid is om het stadsbestuur bij de staan in de denkoefening over die ontwikkeling.
Grappig is wel dat het stadsbestuur de adviseur al aanstelde nog voor de officiële brief van het bouwbedrijf met het voorstel om te praten in de bus viel. Een slordigheidje dat bewijst dat alles gewoon in scene wordt gezet.
Dat die adviseur nog een hoge pief geweest is in de bouwgroep van Sleuyter zal wellicht puur toeval zijn.  En ook dat het bouwbedrijf ION Holding (www.ion.be) met het lumineuze voorstel, hetzelfde bedrijf is dat de Ijskelderstraat op het Hazegras kon kopen van de stad.
Wablief, een hele straat gekocht? Verkocht de stad een volledige straat aan een betonboer? Jawel, de Ijskelderstraat zal verdwijnen en wordt omgetoverd in bouwgrond. Voor appartementen uiteraard. De woonblok die zo ontstaat zal dus van de Fregatstraat tot aan de Slachthuiskaai lopen.

Ook nog toeval: de adviseur van de stad is zo zeker van zijn stuk dat het project er komt dat hij eind mei 2017 reeds de internetdomeinnamen zoals hangaar1.be en hangaar1.net enz. voor zichzelf vastlegde.
En dan is er nog een slordigheidje: het stadsbestuur heeft een tijd terug al een landmeter aangesteld om de parking van Hangaar1 op te meten. Dit is nodig want de stad heeft al het Autonoom Gemeentebedrijf Haven Oostende laten weten dat het een erfpacht wil op een stuk van de parking.

De officiële uitleg van de stadsbestuur was eerder een beetje mistig. “We onderzoeken momenteel de ontwikkeling van de Hangaar 1.”  Maar amper enkele zinnen verder komt de aap alweer uit de mouw.  “De vooropgestelde ontwikkeling van de Hangaar 1 heeft nood aan parking.” 
We zeiden het toch, in hun kopjes zijn de plannen al klaar.

Gelukkig zijn de verzender en ontvanger van de aanvraag voor de erfpacht op het stuk parking dezelfde schavuit: de burgemeester is namelijk ook de voorzitter van de haven. Hij snapt wel wat hij zelf vraagt, die erfpacht komt dus wel in orde.

Maar eerlijk, voor een buitenstaander komt die vraag anders toch erg lullig over:  Ik heb parking nodig voor mijn nieuw project, en zou ik graag een stuk van jouw parkinggrond erfpachten om er parking van te maken. Heun? De havenvoorzitter annex burgemeester kon net zo gemakkelijk tegen zichzelf zeggen: het is goed manneke, laat die hoerenlopers maar parkeren waar ze willen, er is hier plaats zat.
U had het al geraden, hier zit meer achter.

Het ziet er dus naar uit dat opnieuw een traject aangevat wordt om havengrond te wijzigen in residentiële bouwgrond.
Er zal nog een bestemmingswijziging moeten gebeuren, en er zal nog een serieus mondje gesproken moeten worden met erfgoed. Maar in de hoofdjes zit het al prima klaar.

 

Hoe veel meer en hoe vlugger kun je je eigen haven ten gronde richten? Wanneer stopt deze Oostendse waanzin?